فیلر

یکی از روش های مطمئن و تایید شده برای جوانسازی و حجم دهی به پوست تزریق فیلر است.
ساختار اصلی صورت انسان از چهار بخش اصلی پوست، چربی، ماهیچه و استخوان تشکیل شده است. با بالا رفتن سن و تقریبا از بیست و پنج سالگی، تولید پروتئینهای کلاژن و الاستین در پوست رفته رفته کم شده و خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می یابد و حجم ماهیچه و چربی نیز رو به کاهش می‌رود و این امر موجب نمایان شدن آثار و علائم پیری و چین و چروک در چهره میشود.
کارشناسان در مورد زمان از دست دادن کلاژن اختلاف نظر دارند اما عدد متوسط سن توقف جوانسازی ۲۵ سالگی است. بله از این سن سطح کلاژن و الاستین پوست حدود ۲ درصد در سال کاهش می‌یابد، به این معنی که وقتی در اواخر دهه بیست سالگی خود هستید، بدن شما به طور کامل تولید کلاژن را متوقف کرده است و پس از این سن، تزریق پر کننده ها می‌تواند برای حفظ زیبایی موثر باشد. البته FDA تزریق مواد پرکننده پوستی را در بزرگسالان بالای ۲۱ سال (به غیر از افرادی که بیماری‌های خاص دارند) تایید کرده است.
کاربرد فیلر برای پر کردن حجم از دست رفته بافت و پوست ، یا ایجاد حجم در نقاطی از صورت که بصورت مادرزادی یاژنتیکی حجم کافی نداشته است مانند لب یا گونه و جای زخم و جوشهای عمیق و غیره موجب برطرف کردن یا کم کردن آثار پیری یا رفع نقص و فرم دهی به چهره و در نتیجه دست یافتن به ظاهری زیباتر و جذاب تر میشود.

پس از توضیح کاربرد فیلر و نقش آن در افزایش زیبایی و حفظ جوانی چهره ، به بررسی ماهیت مواد تشکیل دهنده فیلر و انواع فیلر می‌پردازیم.

-انواع فیلر از جهت ماندگاری:
فیلر از جهت ماندگاری به سه گروه تقسیم می‌شود:
۱- کوتاه مدت-چند ماهه
۲- میان مدت-یک ساله
۳-بلند مدت-چند ساله

هر چند انواعی از فیلرها دائمی نامیده می‌شوند اما باز هم می‌توان تایید کرد که هیچ کدام از انواع مختلف فیلرها، اثری بسیار بلند مدت ندارند و البته کوتاه مدت بودن تاثیر فیلرها از نکات مثبت این تکنیک زیبایی و درمانی محسوب میشود، زیرا هر گونه تغییر دائمی در صورت بدون در نظر گرفتن تغییرات آینده بدن انجام می‌شود و در طولانی مدت ممکن است منتهی به نتایجی نامناسب شود.

انواع فیلر بر اساس مواد تشکیل دهنده و کاربرد آن :‌

۱-فیلرهای هیالورونیک اسید (HA)

فیلر هیالورونیک اسید ماده ای لغزنده و چسبناک است که بطور طبیعی در بدن تولید میشود.
اگر شما به دنبال کاهش خطوط و چین و چروک‌های صورت هستید، اسید هیالورونیک یک انتخاب خوب و سازگار با بدن می‌باشد. در حقیقت این ماده در هرجانداری دیده می‌شود. در انسان، این ماده به عنوان شبکه ایست که مواد لازم و تغذیه کننده را از جریان خون به سلول‌های پوست می‌رساند.
اسیدهیالورونیک یک ماده طبیعی در بدن بوده که در بافت‌های هم بند، مایع دور چشم، غضروف و مایع مفصلی بدن وجود دارد که با افزایش سن غلظت و مقدار آن کاهش می یابد؛ بنابراین دانشمندان با استفاده از فرمول این ماده در بدن، آن را ساخته‌اند که به عنوان محبوب‌ترین پرکننده یا همان فیلر شناخته می شود.
تزریق این فیلر در بافت پوست موجب حجم دهی و جبران حجم از دست رفته بخشی میشود که حجم و الاستیسیته خود را بر اثر پیری از داده است. همچنین این ماده باعث آبرسانی به سطح پوست و جوانسازی آن می‌شود.
فیلر هیالورونیک اسید، ماده ای شفاف است و بصورت سرنگ های آماده تزریق موجود است و انواع مختلفی دارد که هرنوع آن در ناحیه ای از بدن تزریق می‌شود. به عنوان مثال فیلر هیالورونیک اسیدی که برای حجم دادن به زیر چشم به کار می‌رود با فیلر هیالورونیک اسیدی که برای حجم دادن به لب به کار می‌رود متفاوت است.
کاربردهای دقیق تر فیلر هیالورونیک اسید بشرح زیر است :
– درمان جای جوش و آکنه
– بهبود فرورفتگی های گونه
– رفع گودی و خطوط و چین و چروک‌های اطراف چشم
– اصلاح خط خنده و چین نازولبیال
– اصلاح خط اخم و چین و چروک‌های بین دو ابرو
– رفع خطوط ماریونت گوشه دهان یا همان خطوط بغض یا اندوه
– ترمیم حاشیه ی لب و خطوط سیگاری
– رفع خطوط نگرانی یا همان خطوط موازی ایجاد شده روی پیشانی
تزریق فیلر هیالورونیک اسید اگر توسط پزشک با تجربه انجام شود، عارضه چندانی ندارد و در صورت ایجاد عوارض احتمالی می‌توان به کمک تزریق ماده‌ای بنام “هیالورونیداز” فیلر را از بین برد.
فیلرهای هیالورونیک اسید منشاء حیوانی ندارند و ماندگاری آنها حدودا بین شش تا دوازده ماه است و پس از آن نیاز به تجدید تزریق دارد.

۲- هیدروکسی آپاتیت کلسیمCaHA
( calcium hydroxylapatit)

کلسیم هیدروکسی آپاتیت یکی از انواع فیلرهای تزریقی است که از مواد بسیار ریز و میکروسکوپی ساخته شده و ذرات آن از همبستگی بیشتری در مقایسه با هیالورونیک اسید برخوردار هستند و برای همین زمان ماندگاری این نوع فیلر از فیلرهای دارای ترکیبات هیالورونیک اسید بیشتر است و ممکن است با نظر پزشک در کنار هیالورونیک اسید برای نواحی خاصی از بدن تزریق شود. این فیلر از نوعی مواد طبیعی که در استخوانهای ما وجود دارد ساخته می‌شود و دارای ترکیبات معدنی مفید است و غلظت آن از هیالورونیک اسید بیشتر بوده و از غلیظ ترین پرکننده های پوستی محسوب میشود. کلسیم هیدروکسی آپاتیت به تحریک و تولید کلاژن طبیعی کمک می‌کند و معمولا برای از بین بردن خطوط و چین و چروک‌های متوسط تا عمیق استفاده می‌شود و مورد تایید FDA است.
میزان ماندگاری این نوع پرکننده پوستی حداقل یک سال یا بیشتر است.

۳- پلی متیل متاکریلاتPMMA
(polymethyl methacrylate)

پلی متیل متاکریلات از انواع فیلرهای درشت دانه و تقریبا دائمی است که اثر آن تا پنج سال پس از تزریق ماندگار است. این نوع ماده مصنوعی سازگار با طبیعت است. این نوع فیلر نه تنها خطوط خالی پوست مانند خط اخم و نازولبیال را پر می‌کند بلکه موجبات ساخت کلاژن در محل تزریق را نیز فراهم میکند. از معایب این فیلر این است که برای افزایش حجم نیاز به میزان زیادی فیلر است و دفعات تزریق بیشتری نیاز دارد و همچنین ممکن است تا ۳ ماه طول بکشد که اثرات تزریق آن نمایان شود و این امکان وجود دارد که پس از تزریق مانند توپ کوچکی در زیر پوست مشاهده شود.
با توجه به تاثیر طولانی مدت این ماده، پزشکان ترجیح می‌دهند از متیل متاکریلات در ترمیم نواحی مختلف صورت استفا ه نکنند. فیلر متیل متاکریلات دارای عوارضی بیشتر از فیلرهای کوتاه مدت است و ممکن است محل تزریق با کبودی و عفونت روبرو شود.

۴- پلی لاکتیک اسیدPLLA
(polylactic acid)

پلی لاکتیک اسید هم مانند پلی متیل متاکریلات نوعی ماده مصنوعی و سازگار با طبیعت و تخریب پذیر است که در سالهای گذشته از آن برای تولید نخ بخیه استفاده میشد. این نوع فیلر برای جایگزینی چربی از دست رفته صورت به پوست تزریق می‌شود. پلی لاکتیک اسید کلاژن ساز است و بدن را تحریک میکند که خود، کلاژن تولید کند. این نوع فیلر به طور موثر در درمان چین و چروک‌ها، مخصوصا چین و چروکهای نیمه پائینی صورت مانند خط خنده و خطوط اندوه و حجم دهی لب و پر کردن گونه استفاده می‌شود. تزریق پلی لاکتیک اسید در سه یا چهار دوره یک ماهه انجام می‌شود و معمولا اثر آن پس از مدت زمانی و با تحریک کلاژن سازی در محل تزریق نمایان می‌شود و اثری نیمه دائمی و چند ساله دارد.
برای ماندگاری نتایج تزریق این نوع فیلر تزریقهای متوالی به فاصله یک ماهه لازم است.
همچنین این نوع فیلر با تحریک ساخت کلاژن در بدن به صاف شدن پوست کمک می‌کند. این فیلر چند روز پس از درمان حل می‌شود و تنها نوع فیلر پلی لاکتیک اسید مورد تائید FDA، فیلر Sculptra Aesthetic است.

۵- پلی آلکیلیمید (polyalkylimide)

پلی آلکیلیمید نیز یک فیلر نیمه دائمی و کلاژن ساز است که اغلب توسط جراحان پلاستیک برای رفع چین و چروک‌های عمیق تر، چین‌های بینی، تقویت استخوانهای گونه و زاویه فک و جایگزینی حجم از دست رفته صورت به دلیل افزایش سن استفاده می‌شود. این فیلر نسبت به بافت بدن انسان واکنش بسیار کمی دارد و در واقع زیست سازگار محسوب میشود و نیازی به آزمایش حساسیت ندارد. این فیلر بعد از تزریق، در بدن لایه ای از کلاژن در اطراف خود ایجاد میکند تا جایی که فیلر بطور کامل با کلاژن احاطه می‌شود. برای دستیابی به هدف با استفاده از این فیلر ، حجم بالایی از این محصول میبایست استفاده و تزریق شود.

۶- سلول‌های چربی

در این روش کم و بیش تهاجمی، چربی‌های بدن با استفاده از لیپوساکشن یا تکنیک‌های دیگر استخراج می‌شوند و در نقاط مختلف بدن و صورت تزریق می شوند. با وجود این که این روش نیاز به آرام بخش و بی حسی دارد و ممکن است عوارضی را در محل برداشت و تزریق ایجاد کند و دوره نقاهت آن نسبت به تزریق انواع دیگر فیلر طولانی تر است، اما از امن ترین تکنیک‌های پر کننده به حساب می آید زیرا ماده تزریق شده از بدن خود بیمار استخراج می‌شود و این موضوع میزان حساسیت به مواد تزریق شده را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می‌دهد.

فیلر برای چه کسانی مناسب نیست؟
با وجود اینکه حجم دهی به بدن بوسیله فیلر را می‌توان روشی کم تهاجمی و کم خطر محسوب میشود، اما باز هم اشخاصی هستند که کاندیدای مناسبی برای این روش زیبایی و درمانی نیستند.
بیماری‌های عصبی و عضلانی، بیماری‌های اختلالات خونریزی، بیماری‌های ناشی از اختلال در رشد و تکثیر سلولی و اشخاصی با سابقه به حساسیت شدید به مواد شیمیایی، تنها با تایید مستقیم پزشک مرتبط باید تزریق فیلر را انجام دهند. علاوه بر این اشخاص باردار یا افرادی که در حال شیردهی هستند نباید به هیچ وجه از روش‌های مختلف درمانی فیلر استفاده کنند.
بطور کلی افراد سالم و فاقد بیماری‌های خاص و پوستی و حساسیتی که از دخانیات نیز استفاده نمی‌کنند، بهترین کاندیدای استفاده از فیلر در نقاط مختلف صورت و بدن هستند.